Ik club de MDX omdat het ontbreken van een touchscreen vrijwel een dealbreaker is (en uiteindelijk een echte dealbreaker voor mij kan blijken te zijn). Maar er zijn ook andere dingen. Vrijwel elk ander voertuig in zijn klasse heeft elektronische bedieningselementen van een bepaalde soort voor de derde rij. Vrijwel elk ander voertuig heeft een driepunts stopcontact (aardaansluiting), terwijl de MDX dat niet heeft. De meeste andere fabrikanten hebben een soort automatische parkeerfunctie. De GV80 heeft parkeren op afstand, waarbij je het voertuig vooruit en achteruit kunt bewegen terwijl je buiten je voertuig staat.
De GV80 heeft elektronische stoelen op de derde rij, geventileerde tweede rij, een plek om de bagageafdekking op te bergen, een touchscreen en de eerder genoemde parkeerhulp. En na het zien van een GV80 met een MSRP van 73.000 dollar in het echt, had ik niet het gevoel dat de Type S bijzonder superieur was. Het was een close call met de Type S Advance met superieure vering.
Slechts een paar tegenargumenten ter discussie -
Touchscreen - al uitvoerig besproken, maar als iemand die geen 4e generatie MDX heeft maar er sterk een zou overwegen gezien de geweldige ervaring die ik heb gehad met mijn 3e generatie, zou dit zeker geen probleem zijn voor mij, hoewel ik het ermee eens ben dat het beter zou zijn als Acura beide invoeropties zou aanbieden en de gebruiker dan zou laten beslissen welke hij wil gebruiken.
Derde rij - Ik weet niet zeker wat je bedoelt met 'elektronische bedieningselementen' ervoor, maar als je power folding/lifting van de stoel bedoelt, kan ik enig nut zien, maar ook meer potentiële dingen die kapot kunnen gaan en het nut zal afhangen van het gebruik. Ik gebruik de stoel eigenlijk zelden, dus hem met de hand omhoog/omlaag doen als ik hem wil gebruiken, is niet zo'n probleem.
Stopcontact - Een 12v DC naar AC omvormer voor een auto kost ongeveer 30 dollar. Ik heb er een paar jaar geleden een gekocht voor 'just in case' en heb hem in de auto gehouden, maar heb hem nooit gebruikt. Ik zie er geen sterke behoefte aan, tenzij je een laptop moet aansluiten omdat de 3-5 uur batterijduur niet voldoende is voor hen, maar in dat nichegeval hebben de meeste laptopadapters 2 pinnen, dus als er een 2-pins stopcontact beschikbaar is, is dat voldoende. Voor nog meer nichegevallen kunnen ze altijd de 30 dollar uitgeven voor een omvormer zoals ik heb gedaan.
Automatisch parkeren - Misschien is het een geval van 'je weet niet wat je mist' omdat ik zoiets nog nooit heb gehad, maar ik heb onlangs over dit type functie nagedacht en zie er geen punt in voor mij. Als een plek zo krap is dat ik moeite zou hebben met fileparkeren, dan wil ik mijn voertuig niet op die plek parkeren, want de kans is heel groot dat de auto's aan beide uiteinden hem zullen raken als ze eruit rijden. Ik kan prima fileparkeren op een redelijke plek.
Nogmaals, voor mij zijn dit allemaal maar kleine details van functies die verbleken in vergelijking met hoe het voertuig daadwerkelijk rijdt en hoe het te besturen is en het zitcomfort, wat voor mij veel belangrijkere eigenschappen zijn dan de gimmicks. Ik beschouw ook het punt van hoe vaak of hoe lang ik een van de functies/gimmicks daadwerkelijk zou gebruiken, omdat het zich vertaalt in welke echte waarde het heeft - d.w.z. tijdens het rijden hoef ik niet zo veel met het scherm te rommelen, dus geen probleem, ik zet de derde rij zelden omhoog/omlaag, dus geen probleem, ik zou niet op een krappe plek parkeren vanwege mogelijke schade door andere auto's, dus geen probleem met zelfparkeren, enz.
100+ mph rijden en acceleratie om er te komen - ook geen probleem voor mij, want in de VS rijd ik nooit 100 mph en zelfs geen 90 mph. Ik rijd 85 mph waar het is toegestaan (Utah, ik denk misschien een deel van Texas, enz.). Ik heb de 4e generatie niet gereden, maar de 3e generatie komt ruim snel genoeg op 90 mph. Als ik een MDX in Duitsland zou rijden, d.w.z. als ik er een mee naartoe zou nemen, dan zou 100+ mph rijden belangrijk zijn omdat ik die snelheid daar vaak heb gereden waar het veilig is om dat te doen. Maar ik ben niet van plan om naar Duitsland te verhuizen en daar een MDX mee naartoe te nemen.