Acura MDX SUV Forums banner

Dakdragers - Een betere optie (IMHO)

17K views 12 replies 7 participants last post by  PDXsailor  
#1 ·
Eerst en vooral, hier gaan we naartoe:

Merk op dat de dwarsbalken ver boven de radioantenne zitten en een doos goed zouden moeten kunnen dragen. Hoewel het niet duidelijk is, zijn de dwarsbalken licht gebogen, wat er geweldig uitziet. En de bovenkant van de dwarsbalken is 60" breed - veel ruimte voor speelgoed.

De staven kunnen snel worden ontgrendeld, losgemaakt, verwijderd en de afdekkingen op de pads worden geplaatst:

Deze pads kunnen gemakkelijk worden verwijderd door een enkele 6 mm zeskantbout uit elk te draaien, waardoor er slechts vier 1/4" gaten overblijven in de zwarte plastic sierstrip. Deze kunnen gemakkelijk worden afgesloten met sierbevestigingen met verzonken kop uit elke auto-onderdelen- of ijzerhandel. Maar opnieuw installeren vereist aanpassing, dus waarschijnlijk alleen een seizoensgebonden inspanning.

Achtergrond:

Persoonlijk ben ik niet gecharmeerd van de bling-y, niet-functionele zilverkleurige plastic OEM-rails - ze dienen alleen als bevestigingspunten voor de dwarsbalken, zonder plaats om riemen te bevestigen. Voor $ 560 + arbeid? Geen kans, Acura. Ook zijn de dwarsbalken kort - nog meer verminderd door de steunen - en laag, zoals sommigen hebben gemerkt bij het kopen van opbergdozen. Nieuwe lagere prijs: $ 250. Natuurlijk kunnen ze worden verkregen voor ongeveer $ 600 in totaal via onze sponsor Acura Parts | OEM Acura Parts | Factory Acura Parts, maar het is nog steeds geen erg wenselijke optie (YMMV). Ik had de OEM-rails en een Yakima-toren en -rails kunnen kopen, maar dat is zowel duur als naar mijn mening niet erg aantrekkelijk. Dus ik heb wat onderzoek gedaan en kwam met deze aanpak, die vergelijkbaar is met veel moderne luxe- en niet-luxe auto's van vandaag (Acura: stop alsjeblieft met het uitpersen van extra winst uit ons en plaats gewoon de schroefdraadbevestigingen onder de sierlijst, met afgedichte gaten of toegangsdeuren, zoals de Duitsers doen)! De kosten zouden lager moeten uitvallen dan het OEM-systeem, afhankelijk van kortingen en waar je de montageplaten vandaan haalt. [Zie EDIT hieronder.]

Vereist:

Yakima dakdrager

Skyline Towers (4-pack), Jetstream dwarsbalken, medium (60") in zwart of zilver (één paar), en Landing Pad 11 (twee 2-packs), plus gelijksluitende sloten voor torens en alle steunen die met de dwarsbalken worden gebruikt. Ik kocht een kajakbevestiging en bekijk een fietsbevestiging, maar het is een hoge lift...

Montageplaten

Ik maakte montageplaten van 3/16"x3/4" roestvrijstalen staafmateriaal, hoewel zacht staal gemakkelijker te boren en te tappen zou zijn (en geschilderd moet worden). Ik bestelde vijf (één extra voor fouten) 3-7/8" (+1/8"-0") lange stukken van Speedy Metals (snijden is gratis) voor minder dan $ 20 geleverd. Ik heb een behoorlijke boorpers en de ervaring met roestvrij staal om het boren en tappen te doen, dus dit werkte voor mij - maar het was niet leuk en kostte een paar goedkope boortjes. (Zonder boorpers en ervaring, laat de onderdelen gewoon maken bij een lokale metaalwerkplaats - je zult blij zijn dat je het hebt gedaan.) Ik boorde twee gaten op 68 mm afstand voor de M8-tapschroeven in de dakkanalen en een enkel M6-schroefdraadgat in het midden. Achteraf gezien zou ik het M6-gat 1/8" naar binnen hebben geplaatst om de landingspads beter over het kanaal te centreren, en zou ik ook overwegen om de M6-gaten een inch naar voren te verplaatsen voor de voorplaten om de scheiding te vergroten. Ook vereist zijn 8 (lage profiel) M8-borgmoeren en 4 borgringen.

Zo zien de platen er geĂŻnstalleerd uit:

Close-up van de pads laat zien dat het iets beter zou zijn om de M6-gaten naar binnen te verschuiven, maar de steun werkt zoals hij is prima en lijkt goed ondersteund te worden.

Ik gebruikte maskeertape aan de buitenkant van de kanalen om de locatie van de M6-gaten te markeren, de sierlijst opnieuw te plaatsen en de gaten te markeren, vervolgens opnieuw te verwijderen en de 1/4" gaten boven de M6-gaten op de platen te boren. Toen plaatste ik de sierlijst terug en monteerde de landingspads, torens en dwarsbalken volgens de instructies van Yakima.

Het is waarschijnlijk mogelijk om een Thule-systeem met deze steunen te installeren als iemand het onderzoek wil doen. Persoonlijk ben ik erg blij met de Yakima.

Ik hoop dat dit helpt. Ik beantwoord graag vragen...

Greg

EDIT: Ik moet eraan toevoegen dat ik niet van het type rekken houd dat de riemen heeft die aan de deuropeningen worden bevestigd om de torens vast te klemmen, hoewel dat gemakkelijk is en nog steeds goedkoper dan OEM. Ik had ze op mijn vorige auto en haatte de manier waarop vuil zich eronder verzamelde en niet gemakkelijk kon worden schoongemaakt zonder de rekken te verwijderen. Ik geef ook niet veel om het uiterlijk.

#3 ·
Eerst en vooral, hier is waar we naartoe gaan:

View attachment 83554

View attachment 83562

Merk op dat de dwarsbalken zich ruim boven de radioantenne bevinden en een doos goed zouden moeten kunnen ondersteunen. Hoewel het niet duidelijk is, zijn de dwarsbalken licht gebogen, wat er geweldig uitziet. En de bovenkant van de dwarsbalken is 60" breed - veel ruimte voor speelgoed.

De stangen kunnen snel worden ontgrendeld, losgemaakt, verwijderd en hoezen op de pads worden geplaatst:

View attachment 83570

Deze pads kunnen gemakkelijk worden verwijderd door een enkele 6 mm inbusschroef uit elk ervan te draaien, waardoor er slechts vier 1/4" gaten in de zwarte plastic sierstrip overblijven. Deze kunnen gemakkelijk worden afgedicht met truss head sierbevestigingen van elke auto-onderdelen- of ijzerhandel. Maar opnieuw installeren vereist aanpassing, dus waarschijnlijk alleen een seizoensgebonden inspanning.

Achtergrond:

Persoonlijk heb ik een hekel aan de bling-y, niet-functionele zilverkleurige plastic OEM-rails - ze dienen alleen als bevestigingspunten voor de dwarsbalken, zonder plaats om riemen te bevestigen. Voor $ 560 + arbeid? Geen kans, Acura. Ook zijn de dwarsbalken kort - nog meer verminderd door de bevestigingen - en laag, zoals sommigen hebben gemerkt bij het kopen van opbergdozen. Nieuwe lagere prijs: $ 250. Natuurlijk kunnen ze worden verkregen voor ongeveer $ 600 in totaal via onze sponsor Acura Onderdelen | OEM Acura Onderdelen | Fabriek Acura Onderdelen, maar het is nog steeds geen erg wenselijke optie (YMMV). Ik had de OEM-rails en een Yakima-toren en -rails kunnen kopen, maar dat is zowel duur als naar mijn mening niet erg aantrekkelijk. Dus ik heb wat onderzoek gedaan en kwam met deze aanpak, die vergelijkbaar is met veel moderne luxe- en niet-luxe auto's van vandaag (Acura: stop alsjeblieft met het uitpersen van extra winst uit ons en plaats gewoon de schroefdraadbevestigingen onder de sierlijst, met afgedichte gaten of toegangsdeuren, zoals de Duitsers doen)! De kosten zouden minder moeten zijn dan het OEM-systeem, afhankelijk van kortingen en waar je de montageplaten krijgt.

Vereist:

Yakima Dakdrager

Skyline Towers (4-pack), Jetstream dwarsbalken, medium (60") in zwart of zilver (één paar), en Landing Pad 11 (twee 2-packs), plus gelijksluitende sloten voor torens en alle bevestigingen die met de dwarsbalken worden gebruikt. Ik kocht een kajakbevestiging en bekijk een fietsbevestiging, maar het is een hoge lift…

Montageplaten

Ik maakte montageplaten van 3/16"x3/4" roestvrijstalen staafmateriaal, hoewel zacht staal gemakkelijker te boren en te tappen zou zijn (en geschilderd zou moeten worden). Ik bestelde vijf (één extra voor fouten) 3-7/8" (+1/8"-0") lange stukken van Speedy Metals (snijden is gratis) voor minder dan $ 20 geleverd. Ik heb een degelijke boorpers en de ervaring met roestvrij staal om het boren en tappen te doen, dus dit werkte voor mij - maar het was niet leuk en kostte een paar goedkope boortjes. (Zonder boorpers en ervaring, laat de onderdelen gewoon maken bij een lokale metaalwinkel - je zult blij zijn dat je het hebt gedaan.) Ik boorde twee gaten op 68 mm afstand voor de M8-tapschroeven in de dakkanalen en een enkel M6-schroefdraadgat in het midden. Achteraf gezien zou ik het M6-gat 1/8" naar binnen hebben verschoven om de landingspads beter over het kanaal te centreren, en zou ik ook overwegen om de M6-gaten een inch naar voren te verplaatsen om de scheiding van de voorplaten te vergroten. Ook zijn 8 (lage profiel) M8-borgmoeren en 4 sluitringen vereist.

View attachment 83578

Dit is hoe de platen eruitzien als ze zijn geĂŻnstalleerd:

View attachment 83586

Close-up van de pads laat zien dat het iets beter zou zijn om de M6-gaten naar binnen te verschuiven, maar de bevestiging werkt zoals hij is prima en lijkt goed ondersteund te worden.

View attachment 83594

Ik gebruikte maskeertape aan de buitenkant van de kanalen om de locatie van de M6-gaten te markeren, de sierlijst opnieuw te plaatsen en de gaten te markeren, vervolgens opnieuw te verwijderen en de 1/4" gaten boven de M6-gaten op de platen te boren. Toen plaatste ik de sierlijst terug en monteerde de landingspads, torens en dwarsbalken volgens de instructies van Yakima.

Het is waarschijnlijk mogelijk om een Thule-systeem met deze bevestigingen te installeren als iemand het onderzoek wil doen. Persoonlijk ben ik erg blij met de Yakima.

Ik hoop dat dit helpt. Ik beantwoord graag vragen…

Greg
Geweldig werk. Mooi als je het niet nodig hebt. Dus wat waren de kosten voor alle onderdelen? En met welke trekhaak ben je gegaan? Dat wil ik ook.

#7 ·
Voor alleen de torens, dwarsbalken, landingspads & sloten komt het uit op iets meer dan $550 catalogusprijs ($199+$199+2x$48+$59). Ik kreeg de mijne tijdens een uitverkoop van 20% korting, wat een beetje ongebruikelijk is - meestal is het 10%-15% als je ĂĽberhaupt korting kunt krijgen. Ik kreeg ook een zeer mooie kajakbevestiging met slot, en het (afgeprijsde) totaal was ongeveer $630 IIRC. De ruwe roestvrijstalen platen kosten ongeveer $18 zoals hierboven vermeld, plus een 6 mm tap en een handvol goedkope HF Ti-gecoate bits - en een goede kolomboormachine; anders zou ik verwachten dat een metaalbewerking ongeveer $100 in rekening zou brengen, mogelijk meer, maar het is het zeker waard.

Zolang je het goed vindt om de pads op de auto te laten, komt de rest van het rek gemakkelijk en snel aan en uit.

Een beetje off-topic, maar om je vraag te beantwoorden, ik koos voor de OEM trekhaak - hij steekt echt met kop en schouders boven de aftermarket exemplaren uit. Het is de enige die door de bumperbehuizing (niet eronder) wordt gemonteerd, met een vervangend gedeelte, dat er niet alleen geweldig uitziet, maar ook de bevestiging hoger houdt voor een grotere bodemvrijheid. Hij wordt ook geleverd met een handige Acura logo plug voor de aansluiting; overweeg om deze te modificeren zodat hij vergrendeld kan worden of iemand kan hem verzamelen (ik heb elders gepost hoe je dat kunt doen). De OEM trekhaak en de aanhangerbedradingskit (voor 7-pins connectoren) zijn eenvoudig te installeren en kosten niet veel meer als ze worden gekocht bij onze sponsor Acura Parts | OEM Acura Parts | Factory Acura Parts. De aftermarket trekhaken werken prima, maar verlagen de bodemvrijheid een beetje en zien er niet zo mooi uit - maar waarom compromissen sluiten? Als je een beetje DIY in je bloed hebt, dan is dit er een om thuis te doen - het is gemakkelijk en de enige professionele tool die nodig is, is een momentsleutel. (Het is sowieso de moeite waard om te kopen, want de bouten moeten na 1.000 mijl slepen opnieuw worden aangedraaid.)

Greg
Bedankt, ja, ik denk dat we de OEM trekhaak zullen nemen. Hij ziet er zoveel beter uit. Ik heb een aftermarket exemplaar op onze 08 gezet. Maar het lijkt erop dat het bij de 3e generaties een groot verschil maakt. Ik twijfel nog steeds over de dakdragers. Nogmaals bedankt

#6 ·
Leuke DIY!

Bedankt voor het delen van de gedetailleerde foto's! Dit is een geweldige DIY-optie en de constructie is in principe wat ik heb gezien bij elk ander OEM-montagetype (vergelijkbaar met wat ik op een Subaru had). Ik ben van plan om mijn chromen rails met PlasTdip te behandelen en het daarbij te laten. Volgende winter haal ik de pads om op de OEM-rails te monteren.

#9 ·
Laat op het prikbord, maar benieuwd of de Yakima-landingspads met een enkele 6M-bevestiging zijn gemonteerd? Lijkt een beetje licht als je een kano of iets dergelijks met hoge snelheid vervoert. Bedankt op voorhand!
Sorry voor de vertraging - op de een of andere manier ben ik dit uit het oog verloren. Ja, ik heb een enkele M6-bout gebruikt voor elke landingspad. Als het u echter zorgen baart, worden de landingspads ook geleverd met M8-bevestigingsmiddelen, dus boor en tap gewoon het grotere gat in de platen. Er staat niet veel kracht op de bout - het gewicht rust op de landingspad. Wat betreft horizontale beweging, de grote rubberen basis plakt goed aan het dak, dus ik betwijfel of de schroeven enige afschuifbelasting dragen.

Ik zou zeker aanraden om het gat 1/8" naar binnen te verschuiven om de landingspads beter over het kanaal te centreren.

Greg

#12 ·
Goed gedaan. Bedankt voor de uitstekende, duidelijke instructies. Dit is letterlijk de enige rekoplossing die ik op dit moment overweeg. Ik ben een beetje bezorgd dat als ik een longboard of paddleboard daarboven plaats, de aanvalshoek tijdens het rijden een belasting op het rek zal leggen. Is het enigszins waterpas? Ik kan het niet zien op de verder uitstekende foto's.

#13 ·
Nee, het is niet waterpas. Het wordt op dezelfde punten gemonteerd als de dwarsbalken op de OEM-rekken, dus heeft dezelfde hoek.

De montagepunten zijn elk een paar studs in het kanaal, en ik heb de platen in het midden geboord en getapt voor de borgbout. Als ik het opnieuw zou doen, zou ik langere platen gebruiken en het getapte gat voor de twee montage studs plaatsen. Dit zou de hoek enigszins moeten verminderen door het rek naar voren te verschuiven naar een meer waterpas plaats. Ik heb ook overwogen om de voorste torens op de meest voorwaartse (enkele) stud te monteren, met een korte plaat die door de stud wordt vastgehouden en een getapt gat zo dicht mogelijk - maar niet helemaal zo sterk.

Een andere aanpak om te overwegen is deze: Dakdrager - een andere optie. Hoewel het meer zichtbaar is, heeft het het grote voordeel van een breed scala aan montagepunten. Als ik die kant op zou gaan, zou ik het zo netjes mogelijk monteren en het vervolgens zwart laten anodiseren - het zou zeer onopvallend zijn.

Ik raad aan dat u eerst een van de kanaalafdekkingen afhevelt en naar de beschikbare studs kijkt. Meestal is er geen probleem om dit te doen, maar het is mogelijk om een van de montageclips te breken of te verliezen als u niet voorzichtig bent, maar het zijn goedkope onderdelen, dus maak u geen zorgen. Misschien komt u zelfs met een betere aanpak.