Ta praca była rzeczywiście o wiele trudniejsza, niż się spodziewałem. Wcześniej wymieniałem dolne wahacze, ale ten naprawdę mnie wystawił na próbę. Głównym powodem była konieczność „walki” z nowym wahaczem, aby umieścić go z powrotem na miejscu - podnosząc piastę, opuszczając ją, poruszając, ciągnąc, pchając, kopiąc, uderzając... Wszystkie te rzeczy, które w ogóle nie miały miejsca podczas wymiany LCA w moim BMW 328i z 99 roku. Po prostu dość łatwo wrócił na swoje miejsce.
Tutaj nie, więc bądź ostrzeżony.
Dolny wahacz przedni (LCA) jest dostarczany ze sworzniem kulowym i dwoma wprasowanymi tulejami. Moje kosztowały 240 CAD każdy od dealera Acura w pobliżu Toronto. W jakiś sposób nie mogłem znaleźć tańszych opcji na rynku wtórnym (mój Bimmer miał ich mnóstwo na eBayu, ale nie dla MDX, a przynajmniej dla mojego rocznika).
Pierwsza strona zajęła mi 2 godziny na demontaż LCA i 2 na ponowne założenie nowego i ukończenie pracy. Druga strona poszła sprawniej dzięki zdobytemu doświadczeniu. 1 godzina na demontaż, nadal około 2 na montaż, ponieważ napotkałem inne nieoczekiwane problemy (z moimi narzędziami).
I tu jest coś interesującego - NIGDY nie skończyłbym tej pracy bez narzędzia, które może nigdy nie wydawać się niezbędne do pracy z samochodem - ściągacza linowego. Udało mi się zdemontować LCA za pomocą „standardowych narzędzi”, ale absolutnie nie dało się go założyć z powrotem bez tego genialnego narzędzia. Więc albo podejmij ryzyko i zrób to bez niego, albo idź po ściągacz (około 2 ton uciągu) - mój kosztował 20 dolarów na wyprzedaży, naprawdę bardzo uniwersalne narzędzie.
OK, oto co musisz zrobić:
1. Podnieś samochód i zabezpiecz go w co najmniej dwóch punktach
2. Poluzuj tylną (od teraz nazwijmy ją RW) śrubę tulei wahacza na dole (górna nakrętka jest przyspawana, więc nie martw się, nie obróci się), ale nie wyjmuj jej do końca! Po prostu poluzuj trochę.
3. Poluzuj przednią (FW) śrubę tulei wahacza. Ponownie, nie wyjmuj, tylko poluzuj.
4. Wyjmij zawleczkę ze sworznia kulowego.
5. Poluzuj i wyjmij nakrętkę mocującą sworzeń kulowy.
6. Użyj widełek do wyjęcia/poluzowania sworznia kulowego z zwrotnicy. Zazwyczaj wymagane jest mocne uderzenie. Jeśli widełki weszły do końca, a sworzeń kulowy nadal nie wyskoczył ze zwrotnicy, trzymaj widełki do końca i uderz w nie mocno od góry (aby wymusić ruch w górę/w dół). Mój był tak zablokowany, że było to konieczne. Jeśli sworzeń kulowy nie wyskoczy całkowicie ze zwrotnicy, nie martw się i kontynuuj procedurę.
7. Kiedy sworzeń kulowy całkowicie wyskoczy/lub zostanie poluzowany w zwrotnicy, może być konieczne podparcie wahacza i przejście do wyjmowania obu poluzowanych śrub mocujących wahacz. Mój FW był niezwykle trudny do obrócenia - myślałem, że złamię śrubę. Po stronie pasażera stanąłem na grzechotce stopą, żeby ją obrócić, a po stronie kierowcy cały czas używałem długiego klucza dynamometrycznego, żeby uzyskać dodatkową siłę. Usunięcie tej śruby zajęło dużo czasu.
8. Śruba RW wyjdzie łatwo.
9. Kontynuuj wyjmowanie sworznia kulowego całkowicie ze zwrotnicy, aż cały wahacz opadnie na ziemię. Może być konieczne podniesienie piasty koła, aby całkowicie uwolnić sworzeń kulowy, podniosłem ją za tarczę hamulcową (zauważ podnośnik na zdjęciu i bardzo zardzewiały i stary wirnik, na którym mi zbytnio nie zależało, ponieważ i tak miał być wymieniony). Bądź jednak ostrożny podczas tego. a) nie umieszczaj podnośnika pod samym sworzniem kulowym, ponieważ to nie pomoże go wyjąć, b) nie zginaj metalowej osłony przeciwpyłowej hamulca lub pamiętaj, aby ją „wygiąć”, c) nie uszkadzaj tarcz - użyj kawałka drewna, aby je chronić.
10. Poruszaj się i wahacz powinien wypaść.
- PONOWNY MONTAŻ -
To może być trudne, więc bądź kreatywny.
10. Włóż tuleję FW do jej gniazda, wciśnij (kopnij) ją, jeśli to konieczne. Nie musi być precyzyjnie, po prostu trochę ją wsuń.
11. Upewnij się, że tuleja RW jest w przybliżeniu ustawiona OK, aby wsunąć ją do gniazda, ale jeszcze jej nie wciskaj.
12. Włóż sworzeń kulowy z powrotem do zwrotnicy. Użyłem środka zapobiegającego zapiekaniu po wewnętrznej stronie zwrotnicy, aby zapobiec połączeniu dwóch metalowych elementów przez rdzę. Ten krok może być trudny, konieczne może być podnoszenie/opuszczanie piasty koła i mocne kopanie. Jak tylko sworzeń kulowy dostanie się do zwrotnicy, użyj oryginalnej nakrętki, aby dokręcić go ręcznie. Następnie podnieś piastę, podnosząc ją pod sworzniem kulowym, aby ładnie wcisnąć ją bardziej i mocniej dokręcić.
12. Kopnij mocno piastę z boku, aby wymusić ładne ustawienie tulei FW. Kopnięcie powinno wystarczyć, aby to osiągnąć. Spróbuj włożyć oryginalną śrubę z powrotem przez mocowanie ramy i tuleję wahacza i dokręć ją.
12b. Jeśli całkowicie nie możesz dopasować otworu na śrubę, wyjmij ściągacz. Przymocuj jeden koniec (z rolką) ściągacza do przeciwnej strony podwozia samochodu. Znajdź bardzo solidne miejsce na ramie lub kołysce silnika. Przymocuj drugi koniec ściągacza do .... cóż, tutaj nie powiem, do czego go przymocowałem, ponieważ niektórzy pomyślą, że jestem idiotą. Cóż, bądź kreatywny i znajdź miejsce w pobliżu piasty koła, które pozwoli na pociągnięcie, aby dopasować otwór na śrubę tulei FW. Zadziałało jak urok, kilka pociągnięć i pięknie w odpowiedniej pozycji. Wciśnij i dokręć śrubę.
13. Podnieś piastę koła (od dołu sworznia kulowego jest OK) do mniej więcej normalnej wysokości koła (jakby samochód stał na ziemi).
14. Wciśnij koniec RW wahacza na jego miejsce. To absolutnie nie zadziałało w moim przypadku. Ściągacz na całej długości. Ponownie znajdź dobre miejsce montażowe po przeciwnej stronie podwozia pojazdu i owiń kabel ściągacza wokół wahacza (lub chwyć go, jeśli masz duży hak lub coś w tym stylu). Pociągnij, a wdzięcznie wejdzie na swoje miejsce (nie ma innego wyjścia, ponieważ dwa pozostałe końce mocujące zostały już ponownie przymocowane). Wciśnij śrubę od dołu do góry i dokręć.
15. Dokręć wszystkie trzy miejsca i GOTOWE!
16. Och, nie zapomnij o zawleczce na nowym sworzniu kulowym.
Zdecydowanie najtrudniejszą częścią było ponowne ustawienie LCA na właściwej pozycji, więc powodzenia.
Tutaj nie, więc bądź ostrzeżony.
Dolny wahacz przedni (LCA) jest dostarczany ze sworzniem kulowym i dwoma wprasowanymi tulejami. Moje kosztowały 240 CAD każdy od dealera Acura w pobliżu Toronto. W jakiś sposób nie mogłem znaleźć tańszych opcji na rynku wtórnym (mój Bimmer miał ich mnóstwo na eBayu, ale nie dla MDX, a przynajmniej dla mojego rocznika).
Pierwsza strona zajęła mi 2 godziny na demontaż LCA i 2 na ponowne założenie nowego i ukończenie pracy. Druga strona poszła sprawniej dzięki zdobytemu doświadczeniu. 1 godzina na demontaż, nadal około 2 na montaż, ponieważ napotkałem inne nieoczekiwane problemy (z moimi narzędziami).
I tu jest coś interesującego - NIGDY nie skończyłbym tej pracy bez narzędzia, które może nigdy nie wydawać się niezbędne do pracy z samochodem - ściągacza linowego. Udało mi się zdemontować LCA za pomocą „standardowych narzędzi”, ale absolutnie nie dało się go założyć z powrotem bez tego genialnego narzędzia. Więc albo podejmij ryzyko i zrób to bez niego, albo idź po ściągacz (około 2 ton uciągu) - mój kosztował 20 dolarów na wyprzedaży, naprawdę bardzo uniwersalne narzędzie.
OK, oto co musisz zrobić:
1. Podnieś samochód i zabezpiecz go w co najmniej dwóch punktach
2. Poluzuj tylną (od teraz nazwijmy ją RW) śrubę tulei wahacza na dole (górna nakrętka jest przyspawana, więc nie martw się, nie obróci się), ale nie wyjmuj jej do końca! Po prostu poluzuj trochę.
3. Poluzuj przednią (FW) śrubę tulei wahacza. Ponownie, nie wyjmuj, tylko poluzuj.
4. Wyjmij zawleczkę ze sworznia kulowego.
5. Poluzuj i wyjmij nakrętkę mocującą sworzeń kulowy.
6. Użyj widełek do wyjęcia/poluzowania sworznia kulowego z zwrotnicy. Zazwyczaj wymagane jest mocne uderzenie. Jeśli widełki weszły do końca, a sworzeń kulowy nadal nie wyskoczył ze zwrotnicy, trzymaj widełki do końca i uderz w nie mocno od góry (aby wymusić ruch w górę/w dół). Mój był tak zablokowany, że było to konieczne. Jeśli sworzeń kulowy nie wyskoczy całkowicie ze zwrotnicy, nie martw się i kontynuuj procedurę.
7. Kiedy sworzeń kulowy całkowicie wyskoczy/lub zostanie poluzowany w zwrotnicy, może być konieczne podparcie wahacza i przejście do wyjmowania obu poluzowanych śrub mocujących wahacz. Mój FW był niezwykle trudny do obrócenia - myślałem, że złamię śrubę. Po stronie pasażera stanąłem na grzechotce stopą, żeby ją obrócić, a po stronie kierowcy cały czas używałem długiego klucza dynamometrycznego, żeby uzyskać dodatkową siłę. Usunięcie tej śruby zajęło dużo czasu.
8. Śruba RW wyjdzie łatwo.
9. Kontynuuj wyjmowanie sworznia kulowego całkowicie ze zwrotnicy, aż cały wahacz opadnie na ziemię. Może być konieczne podniesienie piasty koła, aby całkowicie uwolnić sworzeń kulowy, podniosłem ją za tarczę hamulcową (zauważ podnośnik na zdjęciu i bardzo zardzewiały i stary wirnik, na którym mi zbytnio nie zależało, ponieważ i tak miał być wymieniony). Bądź jednak ostrożny podczas tego. a) nie umieszczaj podnośnika pod samym sworzniem kulowym, ponieważ to nie pomoże go wyjąć, b) nie zginaj metalowej osłony przeciwpyłowej hamulca lub pamiętaj, aby ją „wygiąć”, c) nie uszkadzaj tarcz - użyj kawałka drewna, aby je chronić.
10. Poruszaj się i wahacz powinien wypaść.
- PONOWNY MONTAŻ -
To może być trudne, więc bądź kreatywny.
10. Włóż tuleję FW do jej gniazda, wciśnij (kopnij) ją, jeśli to konieczne. Nie musi być precyzyjnie, po prostu trochę ją wsuń.
11. Upewnij się, że tuleja RW jest w przybliżeniu ustawiona OK, aby wsunąć ją do gniazda, ale jeszcze jej nie wciskaj.
12. Włóż sworzeń kulowy z powrotem do zwrotnicy. Użyłem środka zapobiegającego zapiekaniu po wewnętrznej stronie zwrotnicy, aby zapobiec połączeniu dwóch metalowych elementów przez rdzę. Ten krok może być trudny, konieczne może być podnoszenie/opuszczanie piasty koła i mocne kopanie. Jak tylko sworzeń kulowy dostanie się do zwrotnicy, użyj oryginalnej nakrętki, aby dokręcić go ręcznie. Następnie podnieś piastę, podnosząc ją pod sworzniem kulowym, aby ładnie wcisnąć ją bardziej i mocniej dokręcić.
12. Kopnij mocno piastę z boku, aby wymusić ładne ustawienie tulei FW. Kopnięcie powinno wystarczyć, aby to osiągnąć. Spróbuj włożyć oryginalną śrubę z powrotem przez mocowanie ramy i tuleję wahacza i dokręć ją.
12b. Jeśli całkowicie nie możesz dopasować otworu na śrubę, wyjmij ściągacz. Przymocuj jeden koniec (z rolką) ściągacza do przeciwnej strony podwozia samochodu. Znajdź bardzo solidne miejsce na ramie lub kołysce silnika. Przymocuj drugi koniec ściągacza do .... cóż, tutaj nie powiem, do czego go przymocowałem, ponieważ niektórzy pomyślą, że jestem idiotą. Cóż, bądź kreatywny i znajdź miejsce w pobliżu piasty koła, które pozwoli na pociągnięcie, aby dopasować otwór na śrubę tulei FW. Zadziałało jak urok, kilka pociągnięć i pięknie w odpowiedniej pozycji. Wciśnij i dokręć śrubę.
13. Podnieś piastę koła (od dołu sworznia kulowego jest OK) do mniej więcej normalnej wysokości koła (jakby samochód stał na ziemi).
14. Wciśnij koniec RW wahacza na jego miejsce. To absolutnie nie zadziałało w moim przypadku. Ściągacz na całej długości. Ponownie znajdź dobre miejsce montażowe po przeciwnej stronie podwozia pojazdu i owiń kabel ściągacza wokół wahacza (lub chwyć go, jeśli masz duży hak lub coś w tym stylu). Pociągnij, a wdzięcznie wejdzie na swoje miejsce (nie ma innego wyjścia, ponieważ dwa pozostałe końce mocujące zostały już ponownie przymocowane). Wciśnij śrubę od dołu do góry i dokręć.
15. Dokręć wszystkie trzy miejsca i GOTOWE!
16. Och, nie zapomnij o zawleczce na nowym sworzniu kulowym.
Zdecydowanie najtrudniejszą częścią było ponowne ustawienie LCA na właściwej pozycji, więc powodzenia.