Acura MDX SUV Forums banner

2005 MDX basismodel aux-ingangen installeren (PIE X3)

59K views 33 replies 11 participants last post by  Skarface2002  
#1 ·
Ik vond de Internet berichten over het verwijderen van de dashboardonderdelen en de stereo erg nuttig. Na zelf een installatie te hebben gedaan om extra ingangen toe te voegen aan een basis single cd 2005 Acura MDX-unit, dacht ik dat ik een paar foto's en extra documentatie zou plaatsen om iedereen te helpen die iets soortgelijks doet.

Wat ik (tot nu toe) heb geĂŻnstalleerd: een P.I.E. X3 en X3-HON03 input adapter (de combinatie kostte $79 plus verzendkosten of $1 extra bij aankoop van www.myradiostore.us). Ik kan bevestigen dat met de non-Bose, non-Nav, non-DVD single CD-speler met ingebouwde XM-radio, de P.I.E. X3 goed werkt en behoud van XM-radio mogelijk maakt. Dit biedt drie RCA-ingangen waar je tussen kunt schakelen met behulp van een switchbox. Je kiest eenvoudig input 1, 2, 3 of CD-wisselaar/XM. Dit maakt geen bediening (anders dan volume) van een apparaat zoals een iPod mogelijk met behulp van de stuurwielbediening of de bedieningselementen van de head unit, maar dergelijke opties kunnen in de nabije toekomst beschikbaar zijn van Acura of aftermarket fabrikanten.

Hoe ik het van plan ben te gebruiken: in eerste instantie met een mp3-speler (werkt geweldig met een iPaq) met behulp van de hoofdtelefoonuitgang van de speler. Ik ben van plan een Bluetooth audio-ontvanger (hoge kwaliteit audio, zoals A2DP) toe te voegen met mogelijk Bluetooth-telefoonondersteuning (telefoon audio-uitvoer naar de auto stereo). Een iPaq kan audio naar deze ontvanger afspelen zonder draden, terwijl een volledig digitaal signaal behouden blijft (in tegenstelling tot analoge audiozenders). Er zijn er nog niet veel op de markt, dus ik probeer misschien mijn eigen Bluetooth audio-ontvanger in elkaar te zetten. Ik zou ook een dvd-speler kunnen toevoegen voor passagiers achterin die dvd's en mp3-dvd's ondersteunt, en de audio-uitgang daarvan kan dan worden aangesloten op een van mijn ingangen.

Enkele opmerkingen over de P.I.E. X3. Ik had gelezen dat bij cd-wisselaars een cd moet worden afgespeeld om de X3 te laten werken, of XM moet aanstaan. P.I.E. liet me weten dat XM aangesloten moet zijn, maar niet per se in gebruik of muziek moet afspelen met ontvangst. Dit klopt; mijn aux-ingangen werken prima als ik in de garage ben zonder XM-service en zonder abonnement. Ik ben van plan me te abonneren en wilde de XM-optie beschikbaar houden.

Ik heb mijn P.I.E. X3-box achter het dashboard gevonden, tussen de voeten van de bestuurder en de passagier. Er is een holte die zich in wezen rechts van het gaspedaal bevindt. Dit biedt essentiële ruimte en meer toegankelijkheid tot de box bij het wijzigen van de RCA-bedrade aansluitingen in de toekomst. Er was wat ruimte achter de radio, maar de X3-box daar plaatsen zou krap zijn geweest en betekende dat de ingangskabels opnieuw moesten worden gewijzigd.

Wees voorzichtig bij het werken met uw stereo als u de batterij niet loskoppelt. Als u de batterij loskoppelt, houd dan uw radiosecuritycode bij de hand.

Ik wil graag de vrienden bedanken die me hebben geholpen met de installatie in een relatief nieuwe auto en me niet voor gek hebben verklaard zoals de anderen.

Stereo met de plood al losgetrokken:

Attachments

#2 ·
Base MDX met stereo-ingang, plood verwijderd

De plood wordt verwijderd met behulp van de online gevonden truc met de kleerhanger (bedankt!!). Ik heb een dikke draad gebruikt omdat ik geen kleerhangers van draad had. Ik wilde deze techniek wat verder uitwerken, want bij mij ging het niet zo soepel als het klonk. Het was gemakkelijk toen ik er zeker van was dat ik het goed deed.

Hier is het dashboard met de plood uit één stuk verwijderd (ventilatieopeningen en knoppen zijn aan de plood bevestigd):
Merk op dat er drie connectoren zijn omcirkeld, deze worden losgekoppeld als je de plood eruit trekt. Er zijn zes schroeven die de stereo vasthouden, maar er zitten er nog maar twee op hun plaats en zijn zichtbaar op deze foto. Ze zijn gemakkelijk te vinden.

Attachments

#3 ·
Base 2005 MDX aux-ingang installeren

Hier is het ene stuk plood nadat het is verwijderd. Merk op dat de ventilatieopeningen en knoppen aan de plood zijn bevestigd wanneer deze eruit komt. De rode stippen illustreren de clip-punten waaraan moet worden getrokken nadat het bovenste deel een of twee centimeter is uitgetrokken.

Attachments

#5 ·
Base 2005 MDX aux input installeren

De plood verwijderingstechniek omvat het inbrengen van een zware draad met een haak aan het uiteinde in de ventilatieopening en het naar voren trekken van de ventilatie/plood-eenheid. Ik was verrast dat er behoorlijk wat getrokken moest worden om dit naar voren te laten komen. Het is belangrijk op te merken dat u NIET aan de ventilatiekleppen trekt, maar aan de achterkant van de ventilatieopening. Om mijn draad daar te krijgen, moest ik hem voorzichtig langs de rand van een gaasscherm (zie hieronder) steken en vervolgens de haak draaien en naar me toe trekken. Let op het gaasscherm en de locatie van de haak hieronder. Ik had niets gelezen over een gaasscherm of waar ik precies aan trok. Misschien zit het scherm niet op oudere MDX-modellen.

Hier ziet u hoe u de hanger of draad van voren invoegt (u zou dit uiteraard doen om de plood te verwijderen, de foto illustreert dit na verwijdering om het vanuit verschillende hoeken te laten zien):

Attachments

#9 ·
Ik heb de X3-adapter-breinunit gevonden tussen de rechtervoet van de bestuurder en de linkervoet van de passagier. Achter de middenconsole zit een holte die vrij open was op mijn MDX. Het leek een gegoten plastic bodem te hebben, dus ik maakte me niet al te veel zorgen over het plaatsen van mijn unit hier en het laten interfereren met andere draden etc. Nogmaals, ik vind het fijn dat ik de unit kan losmaken met klittenband en de RCA-ingangen gemakkelijk kan verwisselen als mijn audiobehoeften (dromen) veranderen. Het dashboard hoeft niet opnieuw uit elkaar gehaald te worden. Omdat ik hieronder foto's plaats, moet ik nu vermelden dat ik een extra 12v (schakelaar positief en aarde) draad (grijs op de foto's) naar deze locatie heb getrokken voor toekomstig gebruik met audioapparaten (zoals een Bluetooth-ontvanger). Ik zal het zo over mijn stroombron hebben.

De unit is op deze foto eruit getrokken, anders zou je hem niet zien.

Attachments

#12 ·
U kunt hierboven zien waar de draden van de unit in het dashboard beginnen. Ik heb dit gedaan door te beginnen met de bedrading bij het gaspedaal en de twee kleinere witte uiteinden (eerst het grotere vrouwelijke uiteinde) en vervolgens de rode voedingsdraad naar de stereoruimte te voeren. Er is een nauwe passing tussen een witte plastic buis (een soort ventilatie?) en een metalen stang (pas op dat u de isolatie van de draad hier niet afscheert, deze heeft een licht scherpe rand). Met een beetje onderhandelen zou u de draden van onderaf in de stereoruimte moeten krijgen. Dit was niet al te moeilijk, u kunt vrij gemakkelijk zien hoe dit werkt.

Attachments

#15 ·
Nu hebben we een geschakelde 12v-voeding nodig (we willen hem niet als de auto uit staat!). Een voor de hand liggende locatie die gebruikt zou kunnen worden, is de sigarettenaansteker, die een geschakelde 12v-draad is met een witte streep en een rode streep. Deze draadverbinding leek wat moeite te kosten om te bereiken, maar ik merkte een niet-aangesloten verbinding rechtsachter in mijn holte die ook een witte draad met een rode streep had. Ik (oké, wij, ik heb de hulp van een paar vrienden ingeroepen voor mijn project, dus ik moet hen de eer geven voor een groot deel van dit werk) testte deze plastic stekker met draden (met blauwe tape naar beneden getaped aan een andere kabel). Hij bevatte een goede massadraad (natuurlijk zwart) een soort rode draad (leek geen meting te krijgen, misschien een schakelretour?) en een witte draad met een rode streep die geschakelde 12v-voeding was (perfect!).

Algemene weergave die de locatie van deze ongebruikte stekker met geschakelde voeding illustreert:

Attachments

#19 ·
Dat is het zo'n beetje, nu heb ik een X3-ingangseenheid met drie ingangen die ik kan benaderen en de RCA-ingangen kan wijzigen wanneer dat nodig is. Ik zal een plek moeten vinden voor de schakelkast. Ik overweeg om een gebruikt vervangend stuk plastic te kopen voor de plastic houten lijst rond de versnellingspook. Dan zou ik dit stuk (niet mijn origineel, dat ik zou verwijderen en bewaren) kunnen gebruiken om met een Dremel een gat te maken voor mijn schakelkast voor de versnellingspook.

Ik kan een 1/8" plug gebruiken om aan te sluiten op apparaten met hoofdtelefoonuitgangen in mijn middenconsole. Soortgelijk werk is hier gedocumenteerd. Ik zou ook het gat in de bovenkant van de "niet-als-asbak"-lade onder de stereo kunnen gebruiken om een ingangskabel op te bergen. Dit gat is vrij klein, dus een plug zou er niet doorheen passen, maar het doorknippen van een audiokabel en het weer in elkaar zetten zou de draad in staat stellen om erdoorheen te gaan zonder het gat te vergroten. En ik zou een draad kunnen leggen als ik ooit een dvd-entertainmentsysteem toevoeg, zoals een met een speler onder de passagiersstoel.

#20 ·
Ik hoop dat dit nuttig kan zijn voor anderen die een aux-ingang installatie overwegen, met name met de PIE X3 die XM behoudt. Ik moet vermelden dat er twee dingen zijn die sommigen misschien niet leuk vinden aan deze opstelling: er is een switchbox nodig om bronnen te selecteren en terwijl je op aux 1, 2 of 3 zit, zie je nog steeds de XM-gegevens op je scherm. Als ik iets creatiefs doe bij het installeren van de schakelaar of de audiobedrading, zal ik hier details of foto's plaatsen. Plaats of PM als je vragen hebt.

#23 ·
Re: vergelijking van de kwaliteit van de audio-ingang

Ik kan de audiokwaliteit niet vergelijken met een tape- of FM-adapter op mijn MDX, omdat ik geen cassettespeler in mijn MDX heb en ook geen FM-ingang met de MDX heb gebruikt. In eerdere voertuigen vond ik directe lijningangen de beste kwaliteit in vergelijking met de andere twee opties.

Ik merk geen verschil in geluidskwaliteit tussen een cd die in de speler wordt afgespeeld en dezelfde cd- of wave-bestand dat wordt afgespeeld vanaf een externe bron die via de X3 wordt aangesloten. Als je een mp3-bestand van lage kwaliteit/bitrate hebt, hoor je de effecten van compressie.

Als je vraagt naar een tape-adapter, heb je waarschijnlijk een andere head unit dan ik, dus zorg ervoor dat de PIE X3 of een andere adapter die je gebruikt, compatibel is met je unitmodel en -jaar.

#24 ·
radio verwijdering

Uw stapsgewijze verwijderingsgids was geweldig.

Ik heb echter wel een vraag.

Ik heb een Sirius Wired Fm Modulation Relay dat ik op mijn radio wil installeren, maar ik weet niet of er een standaard aansluiting voor is aan de achterkant van de radio

Ik heb andere schema's van de achterkant van de radio gezien die een FM-antenne-aansluiting lieten zien waar vermoedelijk de FM-antenne zou komen.

Weet je hier iets van?

#25 ·
Ik heb aftermarket decks geĂŻnstalleerd die een van de weinige standaard FM-antenne-ingangen op andere voertuigen hebben. Ik herinner me niet dat ik dit op mijn Acura MDX heb gezien, en het bekijken van de foto's lijkt dat te bevestigen.

Als je bedradingsschema's hebt, kun je waarschijnlijk de juiste draden voor de FM-antenne aansluiten, maar je hebt andere opties.

Als je het gebruik van een gemoduleerd signaal (de FM-ingang) kunt vermijden en je audio rechtstreeks in het deck kunt laten gaan, krijg je een veel betere audiokwaliteit.

In plaats van een X3 van PIE te gebruiken, lijkt het erop dat je geen behoefte hebt aan meerdere/geschakelde ingangen en het behouden van XM. Er zijn andere adapters (Blitzsafe en waarschijnlijk PIE) die gewoon de XM/CD-wisselaar-ingang verwisselen en die poort direct gebruiken (zonder XM-doorgangsmogelijkheid). Zie deze post voor een voorbeeld, maar houd er rekening mee dat de juiste adapter varieert per MDX-modeljaar. Dat zou je één set RCA-ingangen geven om je Sirius-radio op aan te sluiten die het signaal niet zou moduleren en veel beter zou klinken. Als je de XM ook wilt behouden, dan zou je de PIE X3 willen gebruiken, of ik denk dat er misschien een andere nieuwere adapter op de markt is die ook XM behoudt.

Bekijk de berichten hier over FM-ingang / adapters...de meeste concluderen dat het niet de beste optie is.

Andy

#26 ·
Bravo,

Bedankt voor de gedetailleerde informatie en foto's. Ik heb mijn 2004 basis stereo gemakkelijk verwijderd om het connectortype te controleren.

In tegenstelling tot het 2005-model heeft mijn stereo geen XM-mogelijkheid. Ik vond echter een ongebruikte 14-pins mannelijke connector aan de achterkant, die waarschijnlijk bedoeld is voor een cd-wisselaar. Hoewel ik er geen speciale knoppen voor heb, ben ik er nog steeds niet zeker van hoe de bediening zal werken, als dat al zo is. In 2004 MDX zijn er slechts 4 bronknoppen (AM/FM/TAPE/CD). Dus als deze aansluiting ĂĽberhaupt werkt in 2004, is dat waarschijnlijk op de CD-bron.

Voor het geval iemand geĂŻnteresseerd is in de grootte van de stereo in het 2004-model, is deze:
7 1/8" x 4" x 6,5" (Breedte x Hoogte x Diepte). De boordcomputer lijkt niet afhankelijk te zijn van de basis stereo, dus het is veilig om te vervangen.

Ik heb nog geen iPod of een vergelijkbare speler gekocht, dus ik ben nog steeds op zoek naar een vervangende MP3-stereo of een externe mini-speler. Ik zou heel graag een dubbel-din DVD/CD-speler willen vinden die erin past, maar mijn eisen zijn dual-zone en PAL/NTSC-ondersteuning. Helaas heb ik geen duidelijke documentatie kunnen vinden welke modellen ook PAL-dvd's ondersteunen.